Text:KRISTINA Foto: KRISTINA, HÅKAN
Vissa företag verkar klara sig bra ur krisen. Andra har det riktigt tufft. Inget företag på Hammarö har dock hittills gått i konkurs på grund av Corona i dagsläget. Vi träffar ett par positiva företagare som berättar om sina verksamheter.
GUdjon Sigmarsson på Bacceria blev som de flesta andra lamslagen när corona var ett faktum.
– Vi tappade tidigt 60-70 % av försäljningen. Men vi hade lite tur då vi låg långt fram i digitaliseringen av våra försäljningskanaler och hade precis startat upp vår webbshop, berättar Gudjon.
Webbshoppen gör det möjligt för kunder som kanske är i karantän eller tillhör riskgrupp att handla utan någon som helst fysisk kontakt med personalen.
– Kunden beställer, betalar och lämnar meddeladen om de vill ha maten lämnad någonstans utanför. Vi har levererat mat i bilar på parkeringen och ställt ut mat utanför, allt för att kunderna ska känna sig trygga och slippa träffa andra människor, berättar Gudjon.
När den första rädslan trappades ner och insikten om att corona var här för att stanna en längre tid märkte Gudjon en vilja av hammaröborna att stödja de lokala företagen som man vill ska finnas kvar.
Att göra surdeg som tar 48 timmar, skiva noga utvald skinka från södra Spanien och röra ihop en pestokräm på äkta parmesanost gör att många kunder känner att det är något unikt som tillverkas.
– Tidigare har folk kommit hit och ätit mat när man varit hungrig. Nu väljer många att äta just för att stödja oss, för att de vill att vi ska finnas kvar, berättar Gudjon som inte ser något tapp i försäljningen längre.
det spelar roll var man väljer att spendera sina pengar och konsumenterna verkar ha blivit mer medvetna om detta. Konsumentmakten är stor och marknaden styr även lokalt. Gudjon pekar på vikten av att arbeta med det man älskar och lyssna på vad kunderna önskar.
– Vi har succesivt ökat våra öppettider, gjort oss mer tillgängliga och ökat utbudet. Allt för att våra gäster bett oss om det, berättar Gudjon.
Nu stannar pengarna mer lokalt. Vad kan vi göra på Hammarö för att möta behoven här och nu i närområdet? Det kanske handlar mer om sysselsättning än profit just nu.
– Ser man det som bara ett jobb blir det mörkt väldigt fort. Vi måste älska det vi gör, brinna för det och vara lyhörd. Det här kommer gå över, fortsätter Gudjon som är positiv inför framtiden.
Mikael Göransson som driver Bowe har märkt av att vi spenderar mer tid hemma och är utomhus på annat sätt än tidigare.
– Det drog igång väldigt tidigt. Det hann knappt bli varmgrader innan kunder kom in och berättade att de blivit permitterade och redan lagt i båten, berättar Mikael.
Sista januari skulle Bowe stängas enligt plan och en utförsäljning inleddes. Även här slöt hammaröborna upp och visade att man vill ha kvar en foderbutik och fiskegrossist i kommunen. Försäljningen slog alla rekord och mer varor fick köpas in för att inte hyllorna skulle gapa tomma i januari.
– Jag har ökat 65 % under första halvåret jämfört med året innan, och det är nog mycket tack vare pandemin, berättar Mikael som valde att driva vidare efter den responsen.
Första veckorna i februari var det en liten nedgång för Bowe. Sen kom kunderna tillbaka.
– Vi har fått så mycket bra respons och fått många nya återförsäljare av våra märken, så nu tycker jag det känns riktigt bra inför framtiden, berättar Mikael.
Vissa varumärken som han tidigare köpt från fem, sex gånger per år får han nu beställa från två gånger i veckan.
– Det är svårt att få tag i produkter, hela fiskebranschen går på knäna. Och det är svårt att få tag i produkter, fortsätter Mikael.
Bowe säljer även impregnerade kläder som skyddar mot insekter, vilket blivit en succé.
– Alla hade samma beiga färg men en kund började färga sina. De blev väldigt fina, så hon fick färga några plagg åt oss. De sålde väldigt bra, så till slut fick jag anställa henne, skrattar Mikael som de senaste två månaderna sålt mer kläder än hela 2018 och 2019 sammantaget.
Pandemin kommer inte försvinna inom det närmaste. Vi ser en oviss höst och en skakig framtid för många. Som företagare kanske man måste stanna upp, ta några djupa andetag och fundera kring hur man kan möta det kunderna vill ha. Vi har en pandemi där vi har rekommendationer om social distansiering, men de allra flesta har trots allt kvar sin köpkraft. Plus att de stannar mer hemmavid och vill säkert stödja lokala företag.