Text: JONATHAN Foto: CHRISTINE
Du sitter på kammaren och har fått världens bästa företagsidé. Men hur går du sedan tillväga? Behöver du en lokal, blir du stressad över en oskottad väg när en viktig leverans är på ingång eller vill du bara snacka om din kommande företagsidé. I Hammarö kommun finns tre personer som har svaren.
Allt går att mäta idag. Databaser skyfflar innehåll i alla led och spottar ut sig resultat som är svårt att ifrågasätta. När svenskt näringsliv sammanställer sina resultat över hur företagare trivs i sina respektive kommuner finns Hammarö kommun med bland de bättre. Nationellt. I Värmland är det en placering i toppskiktet som gäller.
Svart på vitt. Företagare trivs bra i Hammarö kommun och Peter Doverholt, näringslivsut-
vecklare, Ulf Gribäck, ordförande nyföretagarcentrum, och Per-Arne Olofsson, verksamhetsledare Nyföretagarcentrum har bra koll på varför det är så.
– Hammarö har förändrats mycket, säger Per-Arne Olofsson. Från att ha varit en bruksort till att idag vara en kommun med hög inflyttning. Det gör att
det bor många företagare i Hammarö kommun och att det bildas många nya företag. Idag har vi nästan brist på markområden och så var det inte förr. Men det är inte konstigt. Vi är en liten kommun på en ö och till slut tar ytorna slut. Men framförallt så tycker jag att vi har ett bra företagsklimat.
Peter Doverholt är inne på samma linje.
– Svensk Näringsliv gör mätningar på hur företagare trivs i sina respektive kommuner och Hammarö har hamnat bland de hundra bästa de senaste sex åren. Det är vi väldigt nöjda med inom kommunen. (I den senaste mätningen som presenterades 26 september halkade dock Hammarö kommun ner till 101:a plats. Reds. Anm.). Nu kommer vi förmodligen märka av den starka inflyttningen, bristen på lokaler och mark och att det börjar bli lite trångt och en del köer på ön. Det inte är lika enkelt att vara företagare på Hammarö längre. Det blir påfrestningar på infrastruktur och annat och det påverkar den allmänna bilden som företagare får. De kanske tycker att den bilden har blivit lite svagare och det är en risk för oss.
Topplistan som svenskt Näringsliv presenterar tar hänsyn till en mängd parametrar för att bli så rättvis som möjligt när kommuner ställs upp på led och jämförs. Vad som spelar in i hur en företagare trivs är lika mycket forskning och teori som allmän trivsel. Att en kommun behöver balansera noga för att hålla företagsklimatet flytande håller alla tre med om.
– En företagare vill ofta att svar och beslut från en kommun ska komma snabbt, förklarar Peter Doverholt. Frågor om bygglov, alkoholtillstånd och miljörelaterade ärenden betyder väldigt mycket för företagare och ett allmänt bra bemötande är också viktigt. Jag tycker att Hammarö kommun sköter sig bra med den servicen.
– Närheten betyder också mycket, förklarar Per-Arne Olofsson. Det är exempelvis enklare att gå in på Hammarös kommunkontor än Karlstads. Det blir mer personligt. En annan aspekt är den allmänna uppfattningen om eget företagande. Förr var det bruket som drog i många trådar och fattade beslut som kanske inte gynnade konkurrens. Den stora arbetsgivaren ville ha tillgång till arbetsföra kommuninnevånare. Idag är det en helt annan kultur.
– Det fanns en tröghet förr, resonerar Ulf Gribäck. Man såg inte det positiva med nya företag. Varför skulle det finnas en massa andra företag när Uddeholm ändå försåg alla med arbete? Det märker vi knappt av idag. Nya företag skapar också nya arbetstillfällen.
När nu antalet företag är fler än någonsin och flitens lampa lyser hos i runda slängar 850 olika företag gäller det att hålla gnistan levande. Att luta sig till-
baka och bara titta på duger inte. Företagsmaskineriet är i ständigt behov av smörjmedel för att undvika friktion. Långt ifrån alla viktiga beslut tas inom kommunen utan det är varsågod att lyssna på högre instanser.
– Vissa av de saker som händer har vi inte kontroll över, förklarar Peter Doverholt. Trafikverket ansvarar för delar av infrastrukturen och tågförseningar ansvarar andra aktörer för. Sådana saker kan vi inte som kommun påverka. Om tågen inte går i tid i Karlstadregionen så drabbas helhetsbilden. Så är det. Att vara lyhörd och hela tiden vara medveten om beslut som fattas utom vårt räckhåll är viktigt.
Just lyhördheten är viktig. Peter Doverholt har ett eget namn på funktionen som ska känna av vad en kommuns innevånare vill ha och behöver.
– Jag brukar prata om signalsystemet inåt en kommun. Alla som jobbar inom en kommun har i sin vardag kontakt med företagare i kommunen. Det är
viktigt att de förstår en småföretagares villkor. Har det snöat och någon väntar på en viktig leverans håller det inte att den kommunala plogbilen är försenad. Det är mycket småsaker som ska fungera och det är viktigt att det inte bara är kommunledningen som lyssnar av. Vi har alla ett ansvar att vara lyhörda utåt.
Vad kan då en kommun göra för att förenkla företagandet? Låta det bli så enkelt som möjligt för en företagare att driva sin verksamhet.
– Det kan man säga att kommunen gör genom att stödja Nyföretagarcentrum, säger Per-Arne Olofsson. Hela idén med Nyföretagarcentrum är att man ska stödja de som vill starta ett företag. I början är det mycket att ta reda på och tänka igenom. Vi kan hjälpa till med att komma på fötter men som företagare måste man lära sig hur man får lönsamhet i sitt företag. Det ansvaret ligger på företagaren själv. Det kan ingen annan göra.
Ulf Gribäck utvecklar ytterligare resonemanget.
– Att man stöttar Nyföretagarcentrum är viktigt så att man får en stabil bas att jobba ifrån och genom det arbetsro. Men kommunen har ett stort ansvar att förvalta vissa saker. Och inte minst utveckla dem. Skola och fritidsverksamheter måste utvecklas för att hela tiden vara relevanta. De unga ska trivas i både skolsalen, ishallen och Hammarö Arena. Helheten är jätteviktig. Alla i en familj ska känna sig trygga i en kommun. Det skapar ett lugn.
Peter Doverholt tar rygg på både Ulf och Per-Arne och förklarar vad en kommuns viktigaste uppgift är i de här frågorna.
– Vi lägger ju inga värderingar i företagsidéer och liknande saker. Det ansvaret ligger ju helt och hållet på företagarens bord. Som kommun ska vi vara bra på att vara just en kommun. Det som Ulf tog upp med att saker ska fungera är jätteviktiga. Det är sådant vi ska vara bra på.
Om vi sätter oss i en nyföretagares sits, vad ska man ha koll på innan man startar ett företag?
– Om du kommer till oss på Nyföretagarcentrum behöver du inte vara förberedd alls, säger Per-Arne Olofsson. Det kan vara en idé som det kan vara bra att prata om och bolla olika varianter kring. Man kan förenkla det med att säga att man kommer till oss och får en hemuppgift som består i att ta reda på en massa saker.
– Du ska ju trots allt ha en god idé, förklarar Ulf Gribäck. Att bara tjäna pengar kommer man inte långt med. Du måste veta vad du är bra på och veta vad din egen vinkling på företaget ska vara. Sedan kan du få mer kött på benen med hjälp av oss.
Per-Arne förklarar vidare.
– Alla är välkomna med sina idéer och frågor – vi säger ju aldrig till någon att de inte har en chans. Men det hjälper om man själv har en någorlunda genomtänkt idé om vad man skulle vilja göra med sitt företag.
– Du måste ha kompetens om din marknad och din produkt, annars lyser det igenom direkt, säger Peter Doverholt. Genom Nyföretagarcentrum kan du be-
lysa vilken efterfrågan din produkt eller tjänst har. Finns det ingen efterfrågan är det ingen idé att jobba vidare. Det kostar bara onödigt kapital. Sedan är det ju viktigt att kunna sälja sin produkt eller tjänst. Fina lovord i näringslivsmätningar är naturligtvis en ledstjärna till hur en kommun mår ur ett företagsperspektiv. Det stora jobbet ligger hos dig själv även om Hammarö kommun förstår vikten av ett friskt företagsklimat. Generellt sett så har kommuner varit mer hjälpsamma till stora företag – man har sett sysselsättningseffekten exempelvis – men de sista 15-20 åren har man insett vikten av småföretagande i en kommun, förklarar Peter Doverholt. Det är en servicebas för alla innevånare.
– En kommun ska vara bra på att fixa kärnverksamheterna som vi nämnde tidigare. Skola, vård, omsorg – det är så viktigt för småföretagaren att det fungerar. Mitt mantra är att om man är en bra kommun så mår företagarna bra också, avslutar Peter Doverholt.