Text: JONATHAN Foto: CHRISTINE & PRIVAT
Continental har stått emot utmaningarna med att driva butik i Skoghalls centrum. Nu ser Helena Wilhelmsson att en ny kundkrets upptäcker hennes butik.
Jag har alltid sett neonskylten på Clevevägen. Den har funnits där sedan länge. Att den fortfarande lyser är ett undantag i den tuffa butiksbranschen. Näthandeln har slukat sina offer och många har inte överlevt de första åren som oftast är en utmaning. Helena Wilhelmssons butik Continental får räknas som undantaget. Trots stor konkurrens så är hennes butik beviset på att det faktiskt går att driva en klädesbutik utanför både stadskärna och köpcentrum. Och dessutom locka kunder från stora delar av Värmland.
– Jag har ju lärt mig att driva en butik från grunden, säger Helena. Pappa tog med mig på klädmässor i Stockholm och gav mig fria tyglar att testa på hur man ska tänka vid inköp. Ibland gick det bra och ibland köpte jag på mig på tok för mycket av en vara. Jag tror att det var viktigt att pappa gav mig utrymme för att misslyckas i början. Det utrymmet finns tyvärr inte idag. Pappa resonerade klokt när han skulle lära mig och jag snappade upp hur man ska tänka.
Att börja i pappas klädbutik kom inte ur ett intresse för kläder även om farfar var skräddare. Helena var skoltrött och efter ett år på hemteknisk linje började hon i butiken på halvtid. Den andra halvtiden spenderades i stallet ute vid Bråten.
– Pappa sysslade med mycket olika saker, berättar Helena. En Continental-butik i Säffle, en i Haga i Karlstad. Det var nog först när jag tog över och strukturerade upp lite som det började gå bättre. Men jag tyckte tidigt om att vara med i butiken och kände att det passade mig. Nu säljer jag bara damkläder och det fungerar bra.
Förr i tiden kunde Helena åka Chevrolet med sin pappa till Algots i Borås för att köpa jeans för att sedan sälja dem för tio kronor styck. Inte illa att kunna åka så långt och fortfarande ha vinst på en så pass billig vara. Idag kommer säljarna endera till butiken eller till ett rum på hotell Plaza i Karlstad. Inköpen gör Helena för tre månader i taget. Vad hon beställer kommer på ren känsla och de udda trenderna håller hon sig borta från.
– Jag har aldrig lagt en budget utan köpt på känn under alla år, säger Helena. Så fungerar jag i alla beslutssituationer. Det spelar ingen roll om det gäller en bil eller tapeter. Tvekar jag vid ett inköp är det bättre att låta bli. Jag går exempelvis aldrig på ytterligheter längre, för det kan jag förlora pengar på. Det gick förr men jag har blivit klokare med åren och kör en ganska trygg linje. Det är nog en av anledningarna till att jag kunnat driva butiken så här länge. Chansningar går inte ens att rea bort längre.
Den personliga servicen är även den en del av det vinnande konceptet hos Continental. Helena Wilhelmsson vet mycket om sina kunder och kan läsa av dem tämligen snabbt. Storlek och smak lirkar hon oftast fram utan problem. Att vara ärlig mot sina kunder är också en nyckel till framgången.
– Jag är alltid ärlig mot mina kunder, säger Helena. Om de frågar huruvida färgen eller modellen passar och jag inte håller med så säger jag det och plockar fram något annat istället. Jag tror kunderna gillar att bli guidade så köpet blir så bra som möjligt.
Continentals kundkrets är ganska bred. Allt från tjugoåringar som vill köpa en topp till nittioåriga damer som behöver en klänning eller kjol. Vanligast är dock kunder mellan femtio och drygt sjuttio. Och de kommer ibland långväga för att handla hos Helena.
Helena Wilhelmsson framför sin butik som har varit hennes arbetsplats i så många år.
Helena har alltid haft öga för vad som ligger rätt i tiden när det gäller mode. Här syns i i butiken sent sjuttiotal.
Inför millieniumskiftet höll Folkets Hus en stor modevisning med extra glittriga och festliga kläder. Alla kläder kom från Continentalbutiken och som modeller syns här Helena och hennes 72 åriga mamma Birgit klädd i en tredelad ensemble i kornblått. Vilka pinglor!
Så här såg modet ut 1982. Helena i både tidsenlig frisyr som tidstypiska kläder. Snyggt!