Driften av det nya renseriet för två år sedan har medfört en rad positiva effekter ur både miljö- och kostnadssynpunkt för Skoghalls Bruk och Stora Enso Skog. Antalet tågtransporter med ved och köpflis har fördubblats. Samtidigt har antalet lastbilstransporter till bruket halverats.
Två tredjedelar av Skoghalls Bruks vedleveranser kommer numera på tåg. Veden som levereras till Skoghalls Bruk på lastbil kommer från närområdet, i huvudsak från Värmland och i viss mån Norge. Att helt gå över till tågtransporter är dock inte aktuellt.
– Vi är många som vill utnyttja järnvägen – både persontrafik och godstrafik vill ha utrymme. En satsning för att utöka kapaciteten och inrätta fler mötesplatser för tågen vore önskvärt, säger Anders Örtendahl, operativ transportchef på Stora Enso Skog
Lastbilstransporterna anses också vara nödvändiga då det inte alltid finns järnvägsspår där skogen växer. Varje dygn kommer det 100 lastbilar till Skoghalls Bruk.