Text: KRISTINA Foto: PRIVAT
Sedan 2001 gör Svenskt Näringsliv varje år en mätning av lokalt företagsklimat genom att fråga företag och politiker i landets kommuner. I maj presenteras resultatet av enkäten och i september samma år redovisas en ranking över kommunerna utifrån var det bästa företagsklimatet finns.
Företagsklimat kan beskrivas som summan av de institution-er, attityder, regler och kunskaper som företagen möter i sin vardag.
När rankingen presenterades i höstas landade Hammarö kommun på plats 165 av 290 kommuner, och tappar därmed hela 64 placeringar från tidigare år. Bästa företagsklimat finns enligt företagen i Sunne, Grums och Munkfors kommuner.
Bakgrunden till mätningen av företagsklimatet var att man blev varse att utveckling och tillväxt skilde sig markant mellan olika kommuner, trots att kommunerna har exakt samma lagar och regler att förhålla sig till.
Enkäten om lokalt företagsklimat genomförs januari till april av Demoskop. Företagen får svara på frågor kring attityder, dialog med politiker och tjänstemän, service till företag och tillämpning av lagar och regler. Den primära målgruppen företagare som tillfrågas är de som har minst en anställd. I årets enkät har 85 Hammarö-företagare svarat på frågorna, vilket innebär en svarsfrekvens på 48 %. I maj månad presenteras enkätresultatet och i september görs en ranking av kommunernas företagsklimat.
När det gäller rankingresultat för Hammarö kommun så har kommunen tappat i förtroendet avseende sammanfattande omdöme från Hammaröföretagen (-87 placeringar). Om man bryter ned svaren så framkommer att hammaröföretagen är väldigt nöjda med allmänhetens attityder till företagande (+45), konkurrens från kommunens verksamheter (+13), tillämpning av lagar och regler (+21) samt Tele-och IT-nät (+16). Betydligt sämre ställt är det med service till företagen (-97), kommunpolitikers attityder (-78) och även i viss mån tjänstemäns attityder (-22).
– Det är tråkigt att se att Hammarö kommun har tappat så stort när det gäller rankingen av företagsklimatet. Ett gott företagsklimat i kommunen påverkar hela kommunen på sikt, eftersom företagen kan skapa arbetstillfällen och därmed bidra med skattemedel till hela kommunens verksamhet och välstånd, säger Anna Hedberg, projektledare för Svenskt Näringsliv i Värmland.
– Att kommunicera med företagen i kommunen är väldigt viktigt, men också att se till att göra verkstad av det man kommer fram till. Nu behöver politikerna sätta mål tillsammans med näringslivet, se till att dessa mål blir vägledande i kommunens strategiska arbete och genomföra dem praktiskt, fortsätter Anna Hedberg.
Vill du läsa mer om resultaten för Hammarö kommun eller jämföra med andra kommuner så gå in på foretagsklimat.se.
Anna Hedberg, projektledare för Svenskt Näringsliv i Värmland.