Text: KRISTINA Foto: HAMMARÖ KOMMUN Grafik: SVENSKT NÄRINGSLIV
Efter att i fyra år i rad fått sämre och sämre betyg i Svenskt näringslivs årliga undersökning bland företagare har nu kurvan äntligen vänt uppåt.
Årets ranking presenterades i slutet av september. En enkät skickas under våren ut till utvalda företagare över hela Sverige och frågorna behandlar sådant som påverker företagen i deras verksamhet. Det är till exempel dialog och attityder från tjänstemän och politiker, tillstånd och tillsyn, service till företagen, infrastruktur och kompetensförsörjning. En ranking görs där enkätsvaren ges en vikt om 2/3-delar och statistik som skattenivåer och företagsamhet står för 1/3-del. Förra året hamnade Hammarö på plats 258 av Sveriges 290 kommuner och blev därmed sist av de värmländska kommunerna.
I år ser det betydligt bättre ut. Vi hamnade på plats 175 och har alltså stigit hela 83 placeringar vilket blev den bästa klättringen i Värmland. Men vad har hänt för att vi ska se detta resultat? Vi träffar kommunens näringslivsansvariga Annika Axelsson som efter flera dåliga resultat i dessa undersökningar förstod att något måste göras, och att de inom kommunen inte kunde göra detta själva.
– Vi startade något vi kallar för Näringslivsforum för att få en bra samverkan med näringslivet i kommunen. Kommunen själv kan inte göra allt och företagen själva kan inte göra allt, men tillsammans kan vi göra ganska mycket för att näringslivet ska må gott, berättar Annika Axelsson.
Näringslivsforum STARTADE i december 2020 och består av ett antal företagare, organisationer och politiker som vill vara med och förbättra näringslivet på ön.
Camilla Brolin som driver Milla Tailor är en av företagarna som valt att engagera sig.
– Jag är med för att Hammarö ska växa och få hit fler som kommer och upplever vår vackra sjöstad. Vi har så mycket att erbjuda och har fantastiska saker på vår lilla ö. Jag vill få hit folk så de upptäcker alla guldkorn som faktiskt finns här, berättar Camilla.
Hammarö kommun har under senaste året jobbat mer aktivt och påtagligt med företagarfrågorna.
– Det viktiga är att kommunen underlättar för företagen och där är dialogen oerhört viktig; att inrätta näringslivsforum är ett exempel, att näringslivsfunktionen utökats till heltid är ett annat. Kontinuerlig dialog kring näringslivets behov och synpunkter är mycket viktig, men kommunen behöver också leverera åtgärder snabbt om och när det behövs, säger Anna Hedberg, regionchef Svenskt Näringliv.
Att tjänsten som näringslivsansvarig togs bort 2017, blev en deltidstjänst 2018 för att våren 2020 bli en heltidstjänst tror Annika Axelsson kan ha haft en viss inverkan på senaste årens resultat.
– Vi visar ju nu att kommunen sätter värde på näringslivet på ett helt annat sätt. Och nu känner jag att jag har personer som jag kan vända mig till direkt. Vi bygger något tillsammans och det tycker jag känns jättebra. Jag har fått en massa nya kollegor, avslutar Annika.