Hammarö Energi menar att de senaste tvisterna angående fjärrvärmeavtalen har berott på missuppfattningar. Nu vill bolaget öppna upp för en konstruktiv dialog med kunderna.
– Vi har inte försökt lura någon, säger Maragareta Ivarsson (C), styrelseordförande i Hammarö Energi.
Det långa bråk som pågått mellan Hammarö Energi (Heab) och de fjärrvärmekunder som skrev på ett nytt avtal 2009 fick ett slags slut i december 2011. Då lovade Hammarö Energi, efter en rekomendation från Allmäna reklamationsnämnden (ARN), att alla som ville skulle få återgå till det gamla avtalet. 355 kunder valde att återgå, men när Heab skickade ut avtalen menade flera kunder att de återigen fått fel avtal, varvid bråket tog ny fart. Från bolagets sida menar man att det handlar om rena missuppfattningar.
– Det har inte gjorts några förändringar i sak, säger tillförordnade VD:n Per Sidetun. Indexräkningarna är exakt som i det gamla avtalet. Vi har lagt till en bilaga med prisinformation som krävs för den nya fjärrvärmelagen och vi har också lagt till en förändring så att alla kunder har möjlighet att säga upp avtalet med tre månaders varsel.
När det kommer till ersättningarna för de kunder som betalat för mycket med avtalen från 2009 så kommer de nu att betals ut löpande i den takt som kunderna begär in dem.
– Ersättningarna är beräknade och har man betalat mer med de nya avtalen så får man tillbaka mellanskillnaden, säger Per Sidetun. Beräkningarna är gjorda på varje enskild faktura, det är inte schablonberäkningar.
Dock har Villaägarna uttryckt att man även bör betala ut ränta på beloppen.
Den tvist som framförallt kvarstår handlar om de så kallade pannförlusterna. Heab menar att det handlar om en paragraf i avtalet som bolaget och Villaägarna inte kan enas om.
– Det enda vi är överens om är att vi inte är överens, säger Maragareta Ivarsson.
Villaägarna menar att kunderna betalat för mycket i och med pannförlusterna och kommer att ta frågan vidare.
– Det är en konflikt vi har kvar, vi ska ta upp det i ARN, säger Lars-Erik Boström, representant för Villaägarna på Hammarö.
Men nu vill Hammarö Energi se framåt och man beklagar att situationen blivit som den blivit.
– Jag har förståelse för att en del kunder är missnöjda, säger Margareta Ivarsson. Det har varit en pressad situation och vi har inriktat oss på gamla frågor. Nu vill vi jobba mot framtiden.
Hammarö Energi bjuder även in till öppet hus i Heabs lokaler tisdag den 17 april 16.00-18.00 för att ge mer information.