Text: ANNIKA Foto: HÅKAN
Born and raised på Hammarö. Det är så han säger om sig själv, Dan Hedegren. Vi har alltså att göra med en riktig hammarötass.
Förutom några utflykter till Göteborg, Norge och Karlstad har han varit Hammarö trogen. Och trots sina unga år har han redan hunnit med en hel del i livet. Det sitter inte fast hos Dan. Vill han att det ska hända så händer det.
Efter studenten drog Dan i väg tillsammans med ett gäng kompisar ut och seglade på Göta kanal. Där berättade kompisarna att de ville dra till Norge och jobba. Dan ville så klart hänga på och var den första i gänget som ordnade boende och jobb på andra sidan gränsen. I Norge fick han arbete på flygplatsen Gardemoen. Där började han med att jobba som väskkastare. I samma veva startades ett nytt företag upp som skulle ta hand om alla Norwegians flygplan och sökte folk till alla positioner i företaget. Självklart sökte Dan.
– Var man tillräckligt hungrig på att jobba, som jag, så fick man jobb, berättar Dan.
Under den tjänstetiden gick utvecklingskurvan snabbt för Dan. Han fick göra saker som andra företag i branschen krävde mångårig erfarenhet för. Det blev allt möjligt, från att fylla på väskor i flygplanen, fylla vattenbilen, flytta runt flygplanen och även parkera dem i hangaren.
– Att få in planen i hangaren var väldigt speciellt. Det var finlir på hög nivå där vi hade max en halvmeters marginal på varje sida. Tur att det fanns markpersonal som hjälp, skrattar Dan.
Som den rastlösa person Dan är tröttnade han snabbt på jobbet på Gardemoen. Siktet blev i stället Oslo där han hyrde en lägenhet vid Aker Brygge tillsammans med några kompisar. Han var ofta nere vid bryggorna och spanade in de fina båtarna som låg där.
– En dag fick jag ett infall att jag skulle gå ombord på en av båtarna och fråga om de behövde personal. Och det behövde de, skrattar Dan.
Det visade sig att på just den båten hade en annan Dan jobbat och precis avslutat sin tjänst. Skepparen tyckte det var ett lustigt sammanträffande. Och när de viktigaste frågorna var ställda och Dan fått berätta om sin erfarenhet av sjölivet blev han anställd. Efter några utbildningar blev det jobb på sjön ett tag.
När den båtsejouren var över gick flytten tillbaka hem till Sverige och nästa karriär tog vid. En bekant till Dan var med och arrangerade Arvikafestivalen och behövde en fotograf. Dan fick frågan eftersom de visste att han gillade att fotografera. Så han startade företag och gick samtidigt en treårig utbildning på Broby Grafiska i förpackningsdesign. Där fick han en gedigen grafisk utbildning där fotograferingen vägde tyngst. Företaget han nu drev fotade och byggde webbplatser bland annat.
Sen kom nästa slumpartade händelse för Dan. Han var på födelsedagsfest hos en kompis här på Hammarö och de tog båtbussen in till Karlstad. Dan gick fram till kaptenen som körde båten och började småprata. Samtalet drog i väg och snart hade Dan fått uppdraget att göra webbsidan till företaget som kaptenen drev.
– Det blev ju självklart så att jag jobbade med lite uppgifter på båten också, skrattar Dan.
Nu började Dan fundera på att utveckla det befintliga företaget och under en sommar passade
han på att utbilda sig till skeppare för att kunna köra båt själv. Parallellt med att han drev sitt eget fotoföretag fick han även jobba ombord på båtbussarna som kapten. Utöver att köra båtbusslinjerna ingick det även att köra chartrade turer.
Den första charterturen blev en succé med ett härligt gäng passagerare ombord. Väl i hamn kom redaren, som då ägde båtarna och företaget, in med en annan båt som också varit ute på en chartertur. Medan Dan hade haft en av sina roligaste arbetspass hade redaren själv haft en riktigt dålig tur.
– Idag är företaget billigt, sa redaren när vi stod på bryggan tillsammans. Vi gjorde upp dealen där jag köpte hans företag direkt där på kajen och sedan den dagen har det blåst, berättar Dan med ett skratt.
Som den slumpens mästare Dan bevisligen är blev det så att i samma veva kom intressenter som ville köpa hans fotoföretag. Så 2016 sålde han och blev redare på heltid. I köpet ingick sex passagerarfartyg men idag har antalet båtar ökat till sexton stycken.
– Vi äger inte alla båtarna men vi har trafik på alla sexton, säger Dan.
Förutom båtbussarna erbjuder Karlstad Sjötrafik även charterturer. Att drifta Jäveröfärjan som körs varje dag ingår, även det i uppgifterna tillsammans med att transportera tekniker till vindkraftverken utanför Skoghall. Vissa somrar har Hammarö kommun även valt att låta badbåten trafikera Lillängshamnen och Söön. Även det har fallit på Karlstad Sjötrafik. Lite roligt är att de även kör turer i Västervik och är på gång att starta upp även i Linköping.
– Att det blev Västervik beror på att kommunen köpt in två fartyg och sökte någon som kunde drifta båtarna. Vi vann upphandlingen och på den vägen är det. I Linköping blir det en helt ny typ av trafik. Det blir guidade turer mellan Linköping och Bergs slussar, berättar Dan.
Den rastlösa Dan verkar äntligen funnit platsen där han kan kasta ankar. Företaget går att utveckla hur mycket som helst berättar han, så han lär inte bli uttråkad. Familjen med fru och två barn finns på Hammarö och här trivs de förträffligt. Men skulle en intressant utmaning, som att bli helikopterpilot, komma upp kanske Dan skulle tänka om.
– Ja, hur svårt kan det vara, avslutar Dan med ett skratt.
Men nej, båtar är Dans liv och kommer nog att vara så i många, många år framöver.