Projektet En läsande klass sjösattes på Världsboksdagen den 23 april.
Men eleverna på Mörmoskolan har arbetat på ett liknande sätt sedan en lång tid tillbaka.
Språket är vägen till det mesta lärandet. Och läsandet är en naturlig väg till läsförståelsen.
– När det gäller läsförståelse har vi enligt undersökningar sämre resultat i Sverige nu än tidigare. Forskningen visar att, om man som i till exempel USA och Kanada, lär barnen olika lässtrategier, får de mycket lättare att förstå texter, säger Hanna Räftegård, som är förstelärare på Mörmoskolan F-6, och som driver ett projekt på skolan tillsammans med Christina Löfstrand.
Initiativtagare till projektet En läsande klass är Martin Widmark, barn- och ungdomsförfattare till bland annat böckerna om Lasse-Majas detektivbyrå. Han menar att skolan har fokuserat på avkodningen av alfabetet samt automatiseringen, men inte jobbat tillräckligt på att läsförståelsen, vilken är en förutsättningar för läslusten. I samband med Världsbokdagen fick samtliga låg- och mellanstadieskolor i Sverige tillsänt en bok med studieplan kring läsförståelse. Genom webbplatsen www.enlasandeklass.se finns ett stort urval av texter från de stora bokförlagen.
Projektet En läsande klass riktar sig upp till sjätte klass, men kan givetvis använder på högre årskurser samt på förskolan.
– Den nya läroplanen talar mycket om språkets betydelse i alla ämnen. Därför är det viktigt att alla lärare oavsett ämne, arbetar mycket med språk och läsförståelse, betonar Christina Löfstrand.
Christina Löfstrand
Klass 4b på Mörmoskolan, mend förstelärare Hanna Räftegård i spetsen.
Till sin hjälp har barnen hjälp av ett antal ”läsfixare” när de jobbar med lässtrategier.
Eleverna i klass 4b förklarar:
Spågumman
-Hon berättar vad som kommer att hända, eller vad som händer sen, förklarar Colin.
Reportern
– Hen ställer frågor. Vad, varför, berättar Emil, och ger exempel på svar ”på ytan” (där svaret finns att läsa direkt i texten) respektive ”under ytan” (sånt som man kan läsa ut från texten), förklarar Theo)
Samt ”på djupet”: (När man använder sig själv och sina egna erfarenheter).
Detektiven
– Han tar fram alla svåra ord och tar reda på vad de betyder, säger Astrid.
Konstnären
– Han beskriver bilder som man får i huvudet när man läst texten, säger Emil.
Cowboyen
– Han fångar in nyckelord, och sammanfattar texten, berättar Ida.