Att jobba med reklam och planera marknadsföringskampanjer kan vara riktigt roligt. Här får man vara kreativ och många gånger tänka utanför den berömda boxen. Riktigt givande och kul att det är en del av vårt arbete här på jobbet.
Jag tillhör generationen som gick på bio och tyckte det var roligt när reklamfilmen visades. Det var liksom en del av behållningen av hela biobesöket. Då. Idag är det något annat. Vi matas ju med dessa reklamfilmer dagligen via vissa tv-kanaler. Och jag måste ju säga att en del av dessa filmer är genialiska och riktigt sevärda medan andra ställer mig starkt undrande, hur tänkte reklammakaren här? Ta det företag som använder kattungar för att få folk att flyga. Hmm. Jag får personligen inte ihop det riktigt. Sen finns det andra företag som lyckats riktigt bra. ICA-reklamen har ju blivit en riktigt klassiker med sina följetonger. Men det kan också vara en riktigt rolig filmsnutt, som den om Åke som vinner stort på Lotto som gick för många år sedan. Kommentaren, Men snälla Åke! levde kvar länge i var mans mun efter den.
Jag tycker att reklamfilmer ska beröra på ett eller annat sätt. Det kan vara, som sagt, med ett skratt eller få en känsla att bli riktigt stark. En film som rullar just nu och som gör mig varm i hjärtat är den där ett högljutt gäng ungdomar springer in i en tågvagn. Samtidigt ser några av dem till att dörrarna inte går igen. Och det för att damen med rollatorn ska hinna med tåget. Den värmen filmens budskap sänder ut tycker jag är fantastisk. Och medmänsklighet, kärlek och värme är det vi behöver allra mest i den tid vi lever i just nu. Håller du med?