Text: JONATHAN Foto: CHRISTINE
Att ramla en gång på sand är inga problem. Testa att göra det trettiofem gånger i rad så känns det i kroppen.
– Teknik och säkerhet är allt i min bransch, säger Michael Brolin. Stuntman från Hammarö.
ATT FÅ FATT på Michael Brolin visade sig vara en utmaning. Strax före första intervjutillfället kom ett meddelande. ”Jag ska till Kina i tre veckor, vi får ta intervjun när jag kommer hem”. Visst, jag har blivit dissad förr, men aldrig har någon försvunnit så länge och så långt bort. Men med ett jobb som innebär höga fall, bilkrascher och skottlossning så får man räkna med att arbetstillfällena inte alltid är på hemmaplan.
– Jag har en väldigt förstående fru, säger Michael Brolin när vi träffas på Skoghalls Folkets hus, lämpligt nog i närheten av två filmaffischer med actiontema.
Hur uppdraget i Kina kom på tapeten har sin lösning i Michaels kontaktnät som har nystat sig tätare för varje år i stuntbranschen.
– Det var en person som var tvungen att avsluta sitt kontrakt i förtid och att få chansen att vara med i en helt nybyggd park var naturligtvis väldigt roligt. Jag sladdade med bilar och åkte jet-ski i tre veckor. Det var en fantastisk upplevelse.
NU TVÄRNITAR VI här. Bredsladdar in i ett eldhav och girar 180 grader och tar oss tillbaka till hur allt började. Då hamnar vi i Småländska Kulltorp. Året är 1976 och Michael Brolin har som femåring just klivit in i västernparken High Chaparral och blivit helsåld på direkten.
– Jag bestämde mig där och då, säger Michael. Stuntman var något jag skulle bli och jag kunde inte släppa tanken. Tio år senare var jag på plats och fick mitt första jobb tillsammans med de som jobbade med tågrånet. Skådespeleri och action i samma jobb var som en dröm. De flesta som rånar tåg blir skjutna så det jag fick lära mig först var att falla ihop trovärdigt. Det är visserligen sand man ramlar på men med mellan trettio och trettiofem fall på en dag så gäller det att ha en bra teknik. Det är påfrestande för kroppen om man inte gör det på rätt sätt.
Michael Brolin hade en bra grundfysik genom sin karateträning och lärde sig snabbt. Snart var han en del av den större western-showen på High Chaparral.
– Det var där jag lärde mig mest och slipade grunderna för min stuntkarriär, berättar Michael. Showen omfattade höga fall, eld- och häststunt samt annat som kom att bli väldigt nyttigt att kunna. Till slut blev jag nyfiken på vad jag egentligen kunde, hur jag stod emot andra som jobbade internationellt i branschen. Det var dags att få ett mått på hur bra jag var helt enkelt. Jag och en kollega hade fått reda på att det fanns en stuntskola i Australien där bland annat Darko Tuskan var lärare. Han gjorde stunten för Keano Revees i actionfilmen The Matrix som då var omåttligt populär. Vi åkte till Australien och efter avslutad utbildning på våren fick vi reda på att det skulle hållas en audition till Universal Studios i Japan. Vi bestämde oss för att testa vad som krävdes och åkte tillbaka till Australien på hösten. Det visade sig att vi höll god internationell standard och båda fick kontrakt på ett år för att jobba i Osaka. Det var oerhört stort. De hade verkligen byggt en exakt kopia av parken som ligger i Florida. Mina amerikanska kollegor sa att parkerna var mer eller mindre identiska. För dem var det lite som att komma hem. Showen jag arbetade i på Universal Studios var också en westernshow men inte i samma stora skala som på High Chaparral. Det var färre skådespelare, inga hästar och mer fokus på komik.
SOM I ALLA branscher betyder kontakter allt. I Japan kom Michael att knyta flera viktiga kontakter i en bransch som är global på alla sätt. En viktig pusselbit när Michael återvände hem till Hammarö.
– Jag och en kollega var nära att köpa upp företaget Svenska Stuntgruppen men insåg att det var för mycket pengar och för gammal utrustning. Istället star-tade vi företaget Stuntmakers som jag fortfarande jobbar med. Vi finns idag i Stockholm och Göteborg. Vi har haft massor av jobb här hemma i Sverige. Tredje vågen, Rånarna, Mammas pojkar och filmerna om Lilla Jönssonligan är några av de produktioner vi gjort stunts i. Många av dem spelades in i Trollhättan så det var väldigt nära och bra.
EFTER ÅR AV höga fall, brinnande bilar och knytnävsslag kom så de första replikerna krypande i filmer och shower. Det var något som fick Michael att ta steget och utbilda sig till skådespelare. Efter fyra år i London fick Michael sin Bachelors degree och under tiden på dramaskolan Kogan Academy of Dramatic Arts var det inte bara repliker som nöttes in.
– Under andra året fick vi möjlighet att läsa till regissör parallellt med skådespelarlinjen vilket jag hungrigt hoppade på. Vi fick utbildning i allt. Scenbygge, scripta, manus och kostymval. Utbildningen var gediget omfattande och den gav mig en insyn i och respekt för alla de yrkesgrupper som finns runt en teateruppsättning eller filmproduktion. Det är svårt att lägga sig till med några divalater när man vet vilket hårt arbete alla inblandade verkligen lägger ner.
EFTER VISTELSEN I London började det röra på sig även som skådespelare. Idag kan Michael rada upp ett flertal kända produktioner i sitt CV. Filmerna om Johan Falk och serien Fjällbackamorden är några som flitigt visas i tv och Michael åker mer och mer på uttagningar för att provfilma. Just nu är han aktuell i en roll i andra säsongen av tv-
serien Gåsmamman som nyligen börjat visas. Att ta sig utomlands och försöka sig på en internationell karriär är dock inget som är aktuellt. I alla fall inte just nu.
– Efter Osaka flyttade min svenska kollega till Tyskland där det görs mycket både tysk och amerikansk film. Jag valde att vara kvar i Sverige även om jag har sträckt mig till att vara med i serien Lillyhammer i Norge, skrattar Michael. Men idag lockar skådespeleriet och regisserandet mest även om uppdraget i Kina var extremt roligt. Jag skrev och regisserade western showen på High Chaparral för några år sedan och det var lite som att komma hem igen. Att ge den showen en riktigt bra story och sedan krydda med stunts var en dröm att få göra. Utmaningen är ju att göra det så intressant som möjligt för publiken. Att se en film där allt exploderar hela tiden är ju inte speciellt roligt. Det måste finnas en röd tråd i berättelsen och man måste känna för karaktärerna annars kan det kvitta. Nu sitter jag och skriver på ett långfilmsmanus, det är en stor process från manusstadiet till färdig film så det kommer att ta några år innan vi kan börja filma.
Alla som jobbar med något som innefattar en viss mängd fara får alltid frågor om skador. I synnerhet om det står stuntman på visitkortet. Michael Brolin har ett väl inövat svar på frågan.
– Det förebyggande arbetet är viktigast. Att lära sig att förutse vad som kan hända och förbereda sig på det är något vi jobbar mer med än de häftiga sakerna. Säkerhet framför allt.
Michael Brolin. Stuntman och skådespelare från Hammarö.
Michael vid sin mormors sommarställe vid Getingberget. En plats som ligger honom varmt om hjärtat, och som ger kraft och energi inför kommande inspelningar.
Michael Brolin får ofta spela bandit i de filmer där han är med. Därav månadens ryss.
Michael på plats framför bioduken och inte som vanligt på den.
Pressbild.
Pressbild.
Pressbild.
Pressbild.
Foto: Sammy Solstad.
Foto: Sammy Solstad.
Bra där då håller stilen kommer ihåg dig från Hammarö och High Chaparral Du är och fortfarande mycket skicklig och begåvad och jag önskar dig allt gott även frammåt..ser fram emot filmen du spelade in på Riverdale som i mitt tycke ser ut som en traditionell och Autentisk Wild west town..hoppas träffa dig nån gång